Úvod ^
Málokterá událost vyvolává pravidelně takový celosvětový zájem
jako volby prezidenta USA. Důvod je jasný. Spojené státy americké
jsou dnes jedinou supervelmocí, největší ekonomikou světa, státem
s největší vojenskou silou, a jejich prezident je tak vnímán jako
nejmocnější muž světa. Byť je v posledních patnácti letech tento
fenomén silnější než kdy dříve, jsou Spojené státy prvořadou velmocí
již po celé 20. století.
Na přelomu 19. a 20. století se USA staly nejvýkonnější ekonomikou
světa, na mezinárodní scéně ale ještě stále hrály významnější roli
tradiční evropské velmoci Spojené království, Francie či Německo.
Až tragické světové konflikty pozvedly USA na první pozici mezi
státy i v politické a vojenské oblasti. Ekonomická a později
i vojenská síla Spojených států pomohla rozhodnout první světovou
válku. Po ní se však Spojené státy stáhly dočasně do určité izolace.
Až druhá světová válka znamenala definitivní nástup USA jako jedné
ze dvou supervelmocí (vedle SSSR) a Spojené státy se staly garantem
bezpečnosti „západního demokratického světa“. Proto vyvolává volba
hlavy USA tolik pozornosti.
Postavení prezidenta ^
Postavení a pravomoci prezidenta USA jsou zakotveny již v Ústavě
Spojených států amerických z r. 1787. V zemi se uplatnil prezidentský
systém, prezident stojí v čele exekutivy a má tedy nejvyšší pravomoci
při spravování státu. Proto je jeho role tak významná, na rozdíl
od parlamentního systému (který funguje např. v České republice),
kde je prezident spíše jen symbolickou hlavou státu s výrazně omezenými
pravomocemi a skutečnou moc výkonnou zastává vláda v čele s premiérem.
Podle ústavy je americký prezident volen vždy na čtyři roky, přičemž
XXII. dodatkem ústavy (z r. 1951) je jeho mandát omezen na nejvýše
dvě funkční období. Spolu s ním je volen také viceprezident, jehož
role je většinou malá; v případě úmrtí, odstoupení či sesazení prezidenta
se ovšem viceprezident automaticky stává prezidentem USA až do řádných
voleb – a takové případy nejsou v dějinách Spojených států výjimečné.
Sídlem prezidenta Spojených států je od r. 1800 Bílý dům v hlavním
městě Washingtonu (v letech 1789–90 New York, 1790–1800 Philadelphia).
Moc výkonná je vyvažována mocí zákonodárnou (dvoukomorovým parlamentem
– Kongresem) a mocí soudní (Nejvyšší soud). Kongres se skládá z
dolní komory – Sněmovny reprezentantů, kde je každý stát početně
zastoupen úměrně své lidnatosti, a z horní komory – Senátu, kde
každý stát USA reprezentují dva senátoři.
Průběh prezidentských voleb
^
Způsob volby prezidenta USA je poměrně komplikovaný. Volí se dvoufázově,
tedy nepřímo. Nejprve voliči jednotlivých 50 států USA
(a federálního okrsku – District of Columbia, ve kterém leží hlavní
město Washington) zvolí tzv. volitele. Volitelé jsou občané,
často voličům zcela neznámí (jména ve většině států USA ani nejsou
uvedena na hlasovacích lístcích), delegovaní příslušnou politickou
stranou. Tito lidé se zavázali, že budou hlasovat pro určitého kandidáta
příslušné politické strany. Volitelé v řadě států sice nejsou zákonně
vázáni volit podle výsledků všelidového hlasování, ale vůli voličů
v naprosté většině případů respektují.
Kongres v r. 1845 stanovil přesné datum voleb na úterý
po prvním listopadovém pondělku v takovém roce, který je dělitelný
čtyřmi. V některých státech lze ale volit i s předstihem několika
týdnů před „volebním úterým“. Způsoby hlasování voličů
jsou stát od státu odlišné. Tradiční lístky a volební urny se už
nepoužívají, asi třetina voličů hlasuje pomocí přístroje, do kterého
vhodí označený lístek a ten ho digitálně zpracuje, další třetina
voličů využívá počítačů s dotykovými obrazovkami. Asi každý pátý
Američan volí za použití děrných štítků, které dovolují průběžné
zpracování a zpětnou kontrolu. Více než desetina voličů hlasuje
na pákových přístrojích, ve státě Oregon se v posledních letech
volí výhradně korespondenčně.
Pro úplnost je nutné dodat, že současně s listopadovou volbou prezidenta
probíhají i volby do Kongresu (ty se konají každé dva roky) – rozhoduje
se o všech 435 křeslech ve Sněmovně reprezentantů, dále se volí
jedna třetina členů Senátu. Ve většině států probíhají současně
i různá referenda a místní hlasování.
Sbor volitelů, který byl nominován všelidovým hlasováním
(každý stát má určený počet zástupců), v polovině prosince (v pondělí
po druhé středě) volí prezidenta. Při nominaci volitelů se dnes
až na výjimky uplatňuje princip „vítěz bere vše“ – výsledky
lidového hlasování v každém státě určí takové volitele, kteří budou
hlasovat jednotně pro vítěze voleb v daném státě podle rozhodnutí
voličů (tedy pokud např. v r. 2004 v Kalifornii hlasovalo 54,3??%
voličů pro volitele, kteří se zavázali volit J. Kerryho, a 44,4??%
podpořilo volitele G. Bushe, nebude za Kalifornii o volbě prezidenta
rozhodovat 30 volitelů Kerryho a 25 Bushe, ale všech 55 volitelů
Kalifornie budou Kerryho volitelé). Princip vítěz bere vše
udržuje význam jednotlivých států, jejichž vysoká míra autonomie
je základním kamenem, na kterém vznikly Spojené státy americké.
Na druhou stranu umožňuje vyhrát prezidentské volby i kandidátovi,
který získal celkově menší počet hlasů v lidovém hlasování než jeho
soupeř.
Počet volitelů je odvozován od počtu zastupitelů v Kongresu.
V současné době má sbor volitelů 538 členů (100 odpovídá počtu senátorů,
435 odpovídá počtu poslanců Sněmovny a 3 jsou volitelé za D. C.).
Kandidát musí získat alespoň 270 hlasů volitelů, aby se stal prezidentem.
Nezíská-li žádný z kandidátů potřebný počet hlasů, rozhoduje o prezidentovi
Sněmovna (taková situace nastala naposledy v r. 1824). Vybírá se
ze tří prvních kandidátů (dle počtu získaných volitelských hlasů),
každý stát má jeden hlas. Prezidentem se stává kandidát s největším
počtem hlasů (pokud získal podporu nadpoloviční většiny všech států).
Rozložení počtu zastupitelů v Kongresu (a tedy i ve sboru volitelů)
je revidováno podle sčítání obyvatel (každých 10 let).
Oficiální výsledky prezidentských voleb se oznamují vždy 6. ledna
na schůzi Kongresu, funkční období nového prezidenta začíná 20.
ledna, předchází mu slavnostní inaugurace hlavy státu.
Historický vývoj volebního systému
^
Průběh prezidentských voleb v současnosti je výsledkem dlouhého
historického procesu. Základní pravidla formuluje Ústava Spojených
států amerických, řada provedených změn byla průběžně kodifikována
v legislativě jednotlivých států i v ústavních dodatcích.
Druhý článek ústavy říká, že každý stát si (dle vlastního zákonodárství)
určí volitele v počtu odpovídajícímu počtu senátorů a členů Sněmovny
reprezentantů, které tento stát deleguje do Kongresu. Tito volitelé
se pak sejdou a každý má dva hlasovací lístky pro volbu prezidenta
USA (alespoň jeden z prezidentských kandidátů musí být z jiného
než „mateřského“ státu). Výsledný seznam zašlou do Kongresu, kde
se provede sčítání. Osoba s nejvyšším počtem hlasů se stane prezidentem
(obdrží-li počet hlasů odpovídající více než polovině počtu volitelů).
Obdobně se pak osoba s druhým nejvyšším počtem hlasů stane viceprezidentem.
Nezískal-li žádný z kandidátů potřebnou většinu, případně pokud
se tak stalo u dvou kandidátů (i to bylo možné, neboť volitelé tehdy
měli vlastně dva hlasy pro prezidenta), rozhodovala o prezidentovi
Sněmovna reprezentantů.
Vznik systému sboru volitelů, který se dnes mnohým jeví jako anachronismus,
v sobě odráží historické souvislosti. Na konci 18. století
byly USA velmi rozsáhlým, avšak řídce osídleným území. Uspořádání
přímých celonárodních voleb by bylo obtížné z organizačních důvodů,
nehledě na skutečnost, že tato myšlenka byla na tuto dobu příliš
odvážná. „Otcové“ ústavy se obávali, že voliči nebudou mít dostatek
informací, zvlášť o kandidátech pocházejících z jiných států. Dále
vycházeli z domněnky, že v USA nebude existovat systém politických
stran a volby budou skutečně výběrem výjimečných osobností, tedy
nebudou existovat ani volební kampaně politických stran apod. Dalším
z důvodů byl respekt k rozdílným legislativám jednotlivých států
USA – systém volitelů sjednocoval volbu prezidenta, aniž zasahoval
do místního způsobu výběru kandidátů.
Tento systém se vyvíjel a v průběhu 19. století doznal změn, které
ho přiblížily dnešnímu stavu. Nejdříve byl v r. 1804 přijat dvanáctý
dodatek ústavy, dle kterého měl každý volitel už pouze jeden hlas
pro prezidenta a jeden pro viceprezidenta. Tak již nikdy nemohli
dva kandidáti současně získat nadpoloviční většinu hlasů (jak se
stalo v r. 1800). Další změny přineslo zákonodárství jednotlivých
států. Ty postupně zaváděly výběr volitelů na základě lidového hlasování
(přímých voleb), celý proces se tak demokratizoval. V r. 1824 byli
volitelé poprvé vybírání lidovým hlasováním ve většině (v 18 ze
24) států USA (např. v Jižní Karolíně však nebyli volitelé voleni
všeobecným hlasováním ještě v r. 1860).
Stejný význam mělo uplatňování principu vítěz bere vše
– hlasy všech volitelů daného státu získává prezidentský kandidát
s absolutní či prostou většinou hlasů voličů. Tyto zásady začlenila
řada států USA do svého zákonodárství již v průběhu první třetiny
19. století. V současné době jsou tímto způsobem delegováni volitelé
ve 48 státech a v D. C. V Nebrasce (od 1991, resp. 1992) a v Maine
(od 1969, resp. 1972) je aplikována tzv. okrsková metoda: vítězný
prezidentský kandidát podle všelidového hlasování „bere“ dva hlasy,
další dva, resp. tři se rozdělí podle výsledků v jednotlivých kongresových
okrscích (okrscích, podle kterých se volí do Kongresu). Zatím zde
nikdy nedošlo k „dělbě“, vítězný kandidát ve státě vyhrál i ve všech
kongresových okrscích.
Vytvořil se tak systém, kdy volitelé (zvolení na základě lidového
hlasování) mají dát hlas kandidátovi, který získal nejvíce hlasů
v příslušném státu. Jde tedy o většinový systém, kde existuje „mezistupeň“
– sbor volitelů. Vzhledem k mnohokrát uplatněnému právu volitelů
hlasovat v rozporu s výsledky voličského hlasování (dokonce mohou
volit i občany, kteří nekandidovali), není tento „mezistupeň“ pouze
formální. V r. 1952 Nejvyšší soud USA uznal právo jednotlivých států
přijímat zákony, dle kterých by byli volitelé povinni volit kandidáta,
za kterého byli delegováni. To však uplatnily jen některé státy,
ve 21 státech je možnost „zběhnutí“ stále zcela legální. Právo volitelů
hlasovat bez ohledu na výsledky všelidového hlasování neovlivnilo
ale zatím nikdy prezidentské volby natolik, aby byl zvolen jiný
kandidát, než který by měl vyhrát na základě pouhého sečtení hlasů
volitelů ve „vítězných státech“.
Zdokonalení volebního systému přinesl i zákon z r. 1887, který
upřesnil pravidla platnosti volitelských hlasů v jednotlivých státech,
a omezil tak možnost Kongresu zasahovat do tohoto procesu (jak
se stalo po volbách v r. 1876).
Pokusů reformovat zásadně celý systém bylo mnoho (jen návrhů na
změny týkající se sboru volitelů bylo na 500, poslední z nich se
začal projednávat v r. 2001), v r. 1979 Senát nepřijal ústavní dodatek
(návrh byl předložen již v r. 1966), kterým by se prezidentské volby
staly přímými.
Dvě hlavní strany
^
Uplatnění většinového volebního systému výrazně přispělo k vytvoření
modelu dvou hlavních politických stran. Tento model se začal vytvářet
již záhy po vzniku USA a s výjimkou krátkého období v první polovině
19. století existuje dodnes. Od poloviny 19. století jsou hlavními
soupeři Demokratická a Republikánská strana.
Výběr prezidentských kandidátů
^
V případě hlavních stran – Demokratické a Republikánské strany
– jsou nominace kandidátů do prezidentských voleb (na prezidenta
a na viceprezidenta) výsledkem nominačních klání, tzv. primárek.
Tzv. primární volby, ve kterých příznivci příslušné strany vybírají
delegáty na nominační sjezdy strany, byly poprvé použity v r. 1912.
Tento systém výběru kandidátů na prezidenta je velmi komplikovaný
a nemá obdoby mimo území USA. Dnes používá institut primárních voleb
téměř čtyřicet států USA, v ostatních se uplatňuje tzv. místní
caucus (více decentralizovaný a vícefázový způsob výběru delegátů).
Do r. 1964 se kandidát na prezidenta volil až na nominačních sjezdech
stran, od r. 1968 již nominační sjezdy obou stran pouze potvrzují
výsledky primárek a caucusů. Tyto sjezdy se konají vždy v létě v
roce voleb, nominační klání začíná již v zimě (jako první se konají
v Iowě a New Hampshiru, každé čtyři roky se tak tyto dva nevelké
státy stávají centrem pozornosti, neboť místní výsledky napoví mnohé
o dalším vývoji primárek).
Voleb se účastní i celá řada jiných kandidátů, ale výsledky kandidátů
nenominovaných jednou z hlavních stran nejsou až na výjimky významné.
…toto vše a ještě daleko více najdete v publikaci Atlas
prezidentských voleb USA za pouhých 49 Kč! Objednávejte na |